Dimecres, 22 de juliol de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 22 al 28 de gener en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 31 de gener de 2026 a les 21:23


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Sort fa un homenatge a Josep Colom

Dia 26 de gener de 2026
 

Diurant l'acte s'ha batejat la sala d'actes amb el nom de Josep Colom. Foto: Ajuntament de Sort


El dissabte 24 de gener,
Sort va fer un homenatge
per recordar la feina i la vida
de l’escriptor Josep Colom.

Josep Colom era un escriptor,
músic i activista cultural.
Això vol dir que defensava 
la cultura i la llengua pallaresa.

Va morir el maig de l’any passat
amb 67 anys. 

A l’acte hi van assistir unes 100 persones
que van poder escoltar relats i històries
d’amistats i persones properes a Josep Colom.

També es va sentir música d’acordió
i les cobles de la Banda del Peirot.

L’homenatge va comptar amb la presentació 
d’un llibre pòstum de Josep Colom.

Un llibre pòstum és un llibre
que es publica després de la mort de l’autor.
El títol del llibre és Un garber de relats pallaresos.
Recull les històries publicades 
i també textos que no s’havien publicat mai
en cap llibre ni revista.

 

Han tancat la carretera del Port de la Bonaigua
per risc d’allaus

Dia 26 de gener de 2026
 

Un panell indica que el Port de la Bonaigua està tancat. Foto: Albert L. / ACN


El dia 26 de gener van caure 28 centímetres 
de neu nova al nord del Pallars Sobirà. 

Durant aquests dies de gener 
ha nevat molt al Pirineu.
En alguns punts, com el Port de la Bonaigua,
hi ha més de 3 metres de neu. 

Això fa que el risc d’allaus sigui molt alt. 
Per aquest motiu el Port de la Bonaigua 
està tancat des de dissabte 24 de gener
i no hi ha una data clara de reobertura.

Una allau és una gran quantitat de neu 
que cau muntanya avall.
Especialistes del Departament de Territori 
treballen a la zona.
Els tècnics provoquen allaus controlades
per reduir el perill per als conductors.

També hi ha feina a netejar la carretera,
que amb les allaus ha quedat tapada. 

El risc d’allaus és nivell 4 sobre 5.
Aquest nivell és fort.
El risc d’allaus afecta aquestes zones:
- Sector de la Pallaresa.
- Sector de l’Aran.
- Franja Nord de la Pallaresa.
- Sector Ribagorçana – Vall Fosca.

Els experts demanen molta precaució
a les zones de muntanya 
perquè poden caure allaus mitjanes o grans.

Aquests dies també ha fet molt vent. 
Les ràfegues més fortes arriben a: 
- Més de 90 quilòmetres per hora a Espot.
- Gairebé 85 quilòmetres per hora al Montsec d’Ares.
- Més de 80 quilòmetres per hora a Certascan.

Els pronòstics indiquen més pluja i més neu.
Els nous fronts arribaran durant la setmana.
Cal seguir les indicacions de seguretat.

 

Port Ainé és la quarta estació d’esquí 
del món amb més neu

Dia 27 de gener de 2026
 

L'estació de Port Ainé, amb més de tres metres de neu acumulada. Foto: J. Borràs / ACN


L’estació és la quarta del món amb més neu.
Això ho diu el portal Skiresort.

Port Ainé té més de 3 metres de neu a les parts altes.
Només 3 estacions tenen més neu:
Glaciers, a Suïssa, 
Niseko United i Daisetsuzan Kurodake, al Japó.

Port Ainé és l’estació de Catalunya amb més neu.
Supera les estacions d’Espot Esquí, 
Boí Taüll o Baqueira Beret.
És la millor temporada dels últims 20 anys.

Durant els últims 15 dies ha nevat molt.
Han arribat moltes borrasques seguides.

La neu és bona per esquiar.
Però també dona molta feina.

Els treballadors netegen neu cada dia.
Han de treure neu dels remuntadors
i d’altres zones de l’estació.

A vegades l’estació ha d’obrir a poc a poc
per garantir la seguretat. 
La carretera d’accés és complicada.
Hi ha arbres caiguts pel pes de la neu.
La neu arriba a zones baixes
i això dificulta la mobilitat.

La responsable de l’estació demana 
que les persones que pugin a Port Ainé
vagin amb compte.
Cal anar ben preparats.
És important portar cadenes o pneumàtics de neu.

Els experts expliquen que els pròxims dies
continuarà nevant.

 

Jutjaran 2 homes per abusos sexuals al Pallars

Dia 28 de gener de 2026

L’any 2022 es van produir 2 casos 
d’abús sexual al Pallars. 
Els 2 casos estan pendents de judici
a l’Audiència de Lleida. 

L’abús sexual és una acció sexual
que es fa sense permís de l’altra persona.
Pot passar a dones, homes, infants 
o persones amb discapacitat.

L’abús sexual pot ser:
- Tocar el cos d’una persona.
- Fer petons forçats.
- Fer gestos o accions sexuals.
El primer cas va passar al Pallars Jussà

Un home va tocar a una dona amb discapacitat 
a una parada d’autobusos. 
El dia 5 de febrer de 2026 se celebrarà el judici.

La Fiscalia demana 4 anys de presó
i 2 anys de llibertat vigilada.
També demana que l’home no pugui treballar 
en feines que tinguin contacte amb menors d’edat. 

La Fiscalia és un organisme públic que defensa la llei 
i demana càstigs als agressors per protegir les víctimes.
El segon cas va passar al Pallars Sobirà

Un jove va intentar fer petons
i també va fer tocaments
a una menor d’edat sense el seu permís. 
El dia 4 de febrer de 2026 se celebrarà el judici.

La Fiscalia demana 4 anys de presó
i 4 anys de llibertat vigilada. 
També demana que el noi no es pugui apropar
ni parlar amb la víctima durant 4 anys,
i que li pagui una indemnització de 3.000 euros.

Una indemnització és una quantitat de diners
que compensen un dany causat.
Els diners són per ajudar la víctima.
Un jutge decideix si una persona els ha de pagar.

 

Han declarat bé cultural d’interès local
l'església de Sant Miquel del Pui

Dia 28 de gener de 2026
 

Image de l'església de Sant Miquel del Pui. Foto: Gustau Erill


El dimarts 27 de gener,
el Consell Comarcal del Pallars Jussà va declarar 
bé cultural d’interès local 
l’església de Sant Miquel del Pui de la Pobla de Segur. 

El bé cultural d’interès local pot ser un edifici o espai protegit
pel seu valor històric.
L’objectiu és protegir i cuidar l’església.
Sant Miquel del Pui forma part del patrimoni del poble.

El patrimoni són els béns que formen part
de la història d’un poble.
Sant Miquel del Pui és una església romànica.
Hi ha textos del segle 11 que ja en parlen.
Aquest lloc va ser el primer nucli de la Pobla de Segur.

Actualment, només es conserva 
l'absis i les parets dels laterals. 

L’absis és una part important d’una església.
Es troba on hi ha l’altar i normalment té forma rodona.
En els últims anys s’ha pogut restaurar i mantenir
gràcies als diners que donen els veïns 
i l’Ajuntament de la Pobla de Segur.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació