Diumenge, 19 de juliol de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 15 al 21 de gener en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 23 de gener de 2026 a les 19:05


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Eugeni Roselló abandona una cursa
quan anava primer

Dia 15 de gener de 2026
 

Eugeni Roselló, durant la cursa. Foto: Spine Race


Eugeni Roselló ha abandonat la Spine Race
quan anava primer a la cursa.

La Spine Race és una cursa molt dura
que es fa al Regne Unit.
Moltes persones creuen 
que la Spine Race
és una de les curses més difícils del món.

Aquest any, ha fet molt mal temps
i hi havia molta neu, gel i fang.

La cursa va començar bé per Eugeni Roselló.
Ell se sentia fort des del principi.
En canvi, altres corredors importants 
aviat van abandonar la cursa.

Quan només quedaven 27 quilòmetres per acabar,
Eugeni va decidir retirar-se
perquè estava molt cansat. 
Li va costar molt prendre aquesta decisió.

Eugeni Roselló és un corredor de muntanya del Pallars
que ha participat 13 vegades a aquesta cursa.
L’any 2013 la va guanyar.

 

El tren de la Pobla té més passatgers

Dia 15 de gener de 2026
 

El tren de la Pobla, en una imatge d'arxiu. Foto: Ara Lleida


L’any 2025, el tren de la Pobla de Segur
ha tingut 487.000 viatgers.

És una xifra rècord. 

El nombre de passatgers ha crescut
respecte a l’any 2024.

Des de l’any 2022
el nombre de passatgers cada any puja. 

Fa 10 anys utilitzaven el tren 
més de 74.000 persones.
En canvi, l’any 2025 té 6 vegades més viatgers.

Això vol dir que el servei de tren funciona bé
i és útil per a la població.

L’empresa Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC)
gestiona la línia del tren. 

FGC va canviar els horaris del tren l’any 2023
per millorar la connexió
amb les ciutats de Lleida i Barcelona. 

Fa pocs dies, FGC va tornar a ajustar els horaris.
Els nous horaris començaran el dilluns 19 de gener.

El tren arriba gairebé sempre a l’hora.
L’any 2025, 99 de cada 100 trens
van arribar puntuals.

FGC considera que hi ha un retard
quan el tren arriba més de 3 minuts tard.

 

El veïnat de la Pobla de Segur 
s'oposa al sistema porta a porta

Dia 19 de gener de 2026
 

Cubells del porta a porta al Pallars Sobirà, on ja fa 10 anys que el servei funcionat. Foto: CCPS


Un grup de veïns de la Pobla de Segur
no estan d’acord amb el porta a porta.

El porta a porta és el nou sistema 
per a recollir residus
que eliminarà els contenidors dels carrers.

Cada casa haurà de treure els residus davant de casa
en dies i hores concretes.

El porta a porta començarà
el dia 19 de febrer
a la Pobla de Segur, Talarn, 
Salàs i el Pont de Claverol.

El veïnat de la Pobla 
ha començat a recollir signatures
per demanar a l’ajuntament
que revisin el sistema. 

Han escrit un manifest
per explicar els motius del seu desacord.

Alguns motius són que el porta a porta
és un sistema difícil per a la gent gran
o amb problemes de mobilitat.

A més, els veïns de la Pobla estan preocupats
perquè hi haurà un xip als cubells 
per saber qui ha llençat les escombraries.

Consideren que el xip afectarà la seva privacitat
i tenen por que se’ls multi
si s’equivoquen a l’hora de reciclar.

Altres problemes que s’expliquen al manifest són
que moltes cases no tenen espai 
per guardar tants cubells
i que l’acumulació de cubells a les voreres
pot donar una mala imatge del poble.

El veïnat també dubta que sigui un sistema més econòmic
perquè es necessita contractar més personal, 
i comprar nous vehicles i màquines. 

El dilluns 19 de gener,
el veïnat es trobarà a la plaça de l’Arbre
a les 6 de la tarda 
per fer un recorregut porta a porta
i recollir signatures.

A més, es faran 2 reunions més
el dimarts 20 de gener al Centre Cívic
i el divendres 23 de gener a l’Oficina de Turisme. 

Volen tenir totes les signatures
el dia 7 de febrer,
abans que recullin els contenidors actuals. 

La recollida de signatures és oberta
als veïns dels altres pobles.

 

Pep Aytés guanya la primera 
Copa d’Espanya de Freeride a Baqueira

Dia 21 de gener de 2026
 

Pep Aytés, a dalt de tot del podi de Baqueira Beret. Foto: RFEDI


Aquest cap de setmana s’ha celebrat 
la primera Copa d’Espanya Iberdrola de Freeride.
Hi han participat 98 esportistes. 

El Freeride és una modalitat d’esquí
on els esquiadors esquien fora de les pistes.
Aquesta competició l’ha organitzat
la Federació Espanyola d’Esports d’Hivern
i l’empresa Iberdrola. 
L’objectiu és donar a conèixer 
el talent dels esquiadors joves del país. 

La competició és en format circuit.
Això vol dir que es faran diferents proves
a diferents pistes d’esquí d’Espanya. 

La primera prova s’ha fet a Baqueira Beret
al sector del Saumet.
Aquest sector és un dels més difícils de Baqueira
perquè el terreny té pendents forts.

El guanyador de la prova ha sigut Pep Aytés, 
esquiador de Sort.
Ha quedat 10 punts per sobre 
del segon classificat, Erik Abad.  

Pep Aytés té 16 anys,
i competeix en la categoria masculina U18.
És la categoria on competeixen els nois
que tenen menys de 18 anys.

La Copa d’Espanya continuarà 
a Boí Taüll i a Cerler. 
Pep Aytés és el líder del circuit.

 

Sarroca de Bellera recupera el seu patrimoni 
amb 2 rutes senderistes

Dia 21 de gener de 2026
 

La cimentera de Xerallo, en imatge d'arxiu. Foto: Josep Lluís Grau


L’Ajuntament de Sarroca de Bellera 
ha creat 2 rutes senderistes.

L’objectiu és millorar la vida econòmica i social del poble
i ajudar a conèixer el patrimoni industrial 
i cultural del municipi. 

La primera ruta és la ruta de Xerallo.
Aquesta ruta passa per la colònia de Xerallo
i l’antiga fàbrica de ciment.

La fàbrica de ciment va ser molt important
perquè va ajudar a construir 
grans centrals hidroelèctriques del Pirineu.

Avui, aquest espai forma part 
de la història industrial del territori
i és un bé cultural.
No és només una ruïna antiga. 

La segona ruta passa pel poble de Sarroca de Bellera 
i el seu entorn.

La ruta recorre el poble de Sarroca de Bellera,
la Toscanera, la vall de Bellera,
la font de Peret i el camí de l’Obac.

Sarroca de Bellera és el poble natal 
de Ramon Violant i Simorra.
Ell va estudiar la vida tradicional del Pirineu.

El projecte té el suport de l’Institut 
per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran
i del Consell Comarcal del Pallars Jussà.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació