Dimarts, 18 d'agost de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 9 al 15 d'octubre en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 17 d'octubre de 2025 a les 16:05


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Pimec dona suport al Fons d’Inversió SCR Pirineus
proposat per PallarsActiu

Dia 9 d'octubre de 2025
 

Antoni Cañete, durant el seu discurs amb Rabaneda i Isus al fons. Foto: Pimec


Unes 100 persones del món empresarial 
i institucional del Pirineu 
es van trobar dimecres al vespre 
a l’Hotel Pessets de Sort.

La trobada la van organitzar Pimec, PallarsActiu
i el Consell Comarcal del Pallars Sobirà.

Pimec és una organització 
que representa i defensa 
les petites i mitjanes empreses 
i els autònoms de Catalunya. 

Els ajuda a créixer, 
a millorar la seva activitat 
i a tenir veu davant 
les administracions públiques.
Els objectius d’aquesta trobada van ser:
- Fomentar la cooperació entre empreses i institucions.
- Impulsar projectes conjunts 
per al desenvolupament econòmic del Pirineu.
- Fer més visible l’activitat econòmica del territori.
- Crear diàleg entre el sector públic i el privat 
per trobar solucions als reptes econòmics del Pirineu.

El president de Pimec, Antoni Cañete,
va valorar molt positivament 
la feina de les empreses pirinenques.

Va dir que aquestes empreses donen oportunitats
i ajuden a mantenir viu el territori.
També va remarcar que treballar conjuntament
és essencial per fer créixer el Pirineu.

Cañete va donar suport a la proposta de PallarsActiu
de crear el Fons d’Inversió SCR Pirineus.

Aquest fons servirà per:
- Finançar projectes empresarials al Pirineu.
- Crear llocs de treball i riquesa.
- Fer créixer l’economia local.

El president de Pimec va demanar a l’administració pública
que faciliti la creació d’aquest fons.

Cañete també va denunciar
que és més ràpid arribar a Barcelona
que moure’s entre valls del Pirineu.

Va dir que això és una pèrdua d’oportunitats per a les empreses.
Per això, aposta per una visió circular del Pirineu,
amb millors carreteres i connexions.

El president del Consell Comarcal del Pallars Sobirà, 
va dir que trobades com aquesta ajuden
a què empreses i institucions treballin juntes
per afrontar els reptes del territori.

També va destacar que la cooperació
serveix per mantenir les activitats econòmiques existents
i crear-ne de noves.

El president de PallarsActiu, Carles Rabaneda,
va defensar que el Fons d’Inversió SCR Pirineus
ha de ser un motor de desenvolupament econòmic.

Segons Rabaneda, el fons ajudaria a:
Mobilitzar recursos econòmics.
Crear projectes que generin ocupació i activitat.

També va demanar millorar les carreteres, com l’N-260,
i completar la xarxa de fibra òptica.
Va dir que “la connectivitat digital és clau
perquè les empreses puguin créixer”.

A la trobada hi van assistir:
- Borja Solans, president de Pimec Lleida.
- Baldo Farré, alcalde de Sort.
- Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida.
- Sílvia Romero, delegada del Govern a l’Alt Pirineu i Aran.
- Maria Vergés, Síndica del Conselh Generau d’Aran.
- Ramon Jordana, president del Consell Comarcal 
del Pallars Jussà.
- Diversos alcaldes i alcaldesses del territori.

 

El Pallars crea 3 rutes turístiques 
amb un projecte europeu

Dia 10 d'octubre de 2025
 

Les noves rutes combinen gastronomia, cultura i paisatge. Foto: CCPJ


El Pallars Jussà i el Pallars Sobirà 
tindran 3 noves rutes turístiques.

Aquestes rutes s’han fet gràcies al projecte europeu Inherit, 
que rep diners del programa Erasmus+.

L’objectiu del projecte és millorar el turisme rural del Pallars.
Vol fer-ho utilitzant noves tecnologies i eines digitals 
per explicar el patrimoni local.
Per exemple, la història, la natura i les tradicions del territori.

Aquestes rutes són:
- Ruta de Surp: Dedicada a la gastronomia del Pallars.
Durant tota la ruta es parla del menjar 
i dels productes locals. 
- Ruta de Senterada: Explica la cultura pallaresa,
amb una visió general de la vida i costums del territori. 
- Ruta de la serra dels Nerets de Tremp:
Parla dels fòssils i del bon menjar. 

Les 3 rutes es podran veure a la pàgina web del projecte.
Al llarg del recorregut, hi haurà cartells amb codis QR.

Un codi QR és una imatge quadrada 
amb punts i línies negres.

Funciona com un enllaç digital: 
quan l’escaneges amb la càmera 
del teu mòbil o tauleta, 
et porta directament a una pàgina web, 
un vídeo o un àudio.
Els visitants podran escanejar aquests codis amb el mòbil 
per escoltar o veure àudios i vídeos 
en català, castellà i anglès.

El projecte Inherit s’ha fet entre 2024 i 2025.
L’ha coordinat l’empresa Naturalwalks, 
amb el suport de:
- Gratitud Pallars i Marques de Pastor.
- Els consells comarcals del Pallars Jussà i del Pallars Sobirà.
- Els ajuntaments de Tremp, Sort i Senterada.

La presentació oficial de les rutes 
es va fer el 2 d’octubre a l’Epicentre de Tremp.
Ara, les rutes ja estan disponibles 
per a entitats, empreses i visitants del territori.

 

L’Ajuntament de Tremp regularà els pisos turístics

Dia 13 d'octubre de 2025
 

Un pis turístic, en imatge d'arxiu. Foto: Freepik


L’Ajuntament de Tremp ha aprovat 
una nova norma per controlar 
els pisos turístics del municipi.

Aquests pisos també s’anomenen 
habitatges d’ús turístic (HUT).

L’objectiu és trobar un equilibri entre el turisme 
i la necessitat d’habitatge 
per a les persones que viuen a Tremp.

En els últims anys han augmentat molt aquests pisos, 
i això ha fet pujar el preu del lloguer.

A partir d’ara, els propietaris 
que vulguin llogar un pis com a turístic, 
hauran de complir unes condicions legals i tècniques.

Només podran oferir el servei 
si l’habitatge és segur i adequat.

Caldrà que els propietaris posin al carrer una placa oficial
per identificar-lo com a allotjament turístic legal.
També hauran d’inscriure l’habitatge 
en un registre municipal, 
per controlar quants pisos turístics hi ha 
i quantes places ofereixen.

La norma fixa un màxim de 2 pisos turístics 
per cada 100 habitants al nucli de Tremp.
Com que Tremp té 6.063 habitants, 
només es poden autoritzar 121 pisos turístics en total.

Actualment n’hi ha 90, 
així que només queden 31 permisos disponibles.

Aquesta ordenança compleix el Decret Llei 3/2023 
del Govern de Catalunya.
El Decret obliga els municipis amb problemes d’habitatge 
a posar límits als pisos turístics.

Amb aquesta mesura, Tremp vol mantenir la convivència, 
evitar l’especulació i preservar habitatges per als veïns.

L’especulació passa quan algú compra cases, pisos o terrenys
només per guanyar diners ràpidament, 
sense tenir la intenció de viure-hi o fer-los servir.

Aquestes persones intenten apujar el preu 
per vendre-ho més car després.

 

Han robat petits objectes al jaciment
del Castell Sobirà de Sant Gervàs

Dia 14 d'octubre de 2025
 

Imatge d'un dels forats que han fet els infractors. Foto: M. Lluvich / ACN


Els arqueòlegs que treballen al jaciment arqueològic 
del Castell Sobirà de Sant Gervàs, 
al terme de Gavet de la Conca.
Han denunciat que algunes persones 
han robat materials amb detectors de metalls.

Un jaciment arqueològic 
és un lloc on hi ha restes antigues.
Poden ser objectes, cases, castells 
o coses que feien servir 
les persones del passat.

Els arqueòlegs els estudien 
per conèixer la història 
i com vivien abans.
Dimecres passat, els arqueòlegs, 
van trobar uns 10 forats al jaciment.
Sembla que s’hi havien extret objectes antics.

Els arqueòlegs van posar una denúncia als Mossos d’Esquadra,
perquè això és il·legal i és un delicte contra el patrimoni.

El robatori fa molta mal a la recerca,
perquè un objecte petit 
pot ser molt important per entendre la història.
Quan es treuen objectes del lloc original, 
es perd la informació per sempre.

El Castell Sobirà és un dels jaciments 
més importants de Catalunya.
Inclou:
- Un castell i un poble antic al seu voltant.
- Una torre cilíndrica i un temple amb una sola sala 
i absis semicircular.
- Unes 20 cases construïdes en terrasses 
aprofitant el desnivell del terreny.
- Més de 8.000 metres quadrats de superfície total.
- Un gran pati pla al peu del castell, 
amb parets de pedra al voltant.

El castell i les torres són del segle XI.
El poble mostra com vivien les persones fa molts anys.

El segle XI és el segle 11.
Equival als anys 1000 al 1100.

 

El Parc Nacional d’Aigüestortes 
s’ampliarà 2.000 hectàrees

Dia 15 d'octubre de 2025
 

Imatge de l'acte celebrat aquest dimarts a Barruera. Foto: Govern


Aquest dimarts s’ha celebrat els 70 anys 
de la creació del Parc Nacional d’Aigüestortes 
i Estany de Sant Maurici. 

L’acte de celebració es va fer a Barruera.

Durant l’acte, el secretari de Transició Ecològica, 
Jordi Sargatal, ha anunciat que el parc s’ampliarà 
en unes 2.000 hectàrees per la zona de la Vall Fosca.

Una hectàrea és una manera 
de mesurar terres o camps. 
És com un camp de futbol.
Això ajudarà a protegir millor 
els animals i les plantes del parc 
i a conservar els seus hàbitats.

Sargatal ha explicat que la proposta s’ha treballat 
amb el territori i la gent que hi viu.

També ha destacat que el parc 
forma part de la Xarxa de Parcs Nacionals 
i que és important treballar amb altres parcs i institucions.

El director del parc, Lluís Florit, 
ha afegit que cal adaptar la gestió del parc 
al canvi climàtic i millorar la mobilitat sostenible. 
També ha dit que és important respectar i estimar la natura.

El vicepresident de Turisme de la Diputació de Lleida, 
Juan Antonio Serrano, ha recordat 
que és l’únic parc nacional de Catalunya 
i que és un motor per al turisme sostenible.

Durant la celebració també s’ha presentat 
un nou vídeo promocional del parc.

A Caldes de Boí s’han fet unes jornades d’investigació 
per explicar els projectes dels parcs nacionals.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació