Dissabte, 25 de juliol de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 22 al 28 de maig en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 30 de maig de 2025 a les 16:00


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Troben el testament d’Arnau Roger IV, 
i podria canviar la història del Comtat de Pallars

Dia 23 de maig de 2025
 

El campanar romànic de l'església de Santa Maria de Ribera de Cardós. Foto: Ajuntament de Vall de Cardós


La historiadora Teresa Vinyoles
ha trobat el testament d’Arnau Roger IV.

Un testament és un document on una persona diu 
què vol fer amb les seves coses quan mor.
Arnau Roger IV va ser comte de Pallars
entre els anys 1424 i 1451.
És el pare d’Hug Roger III,
que va ser l’últim comte de Pallars.

En l’època Medieval, els comtes eren les persones
que tenien poder sobre un territori.
 Teresa Vinyoles és doctora en Història.
Ha treballat com a professora 
a la Universitat de Barcelona.

Va trobar el testament per casualitat
mentre feia una altra recerca.
Després el va estudiar i el va copiar a mà.

El testament no es coneixia fins ara.
Aquest document dona informació nova
i fa que s’hagi de tornar a escriure la història
del Comtat de Pallars.

Arnau Roger IV va néixer l’any 1401.
Va ser comte de Pallars durant 27 anys,
entre el 1424 i el 1451.

L’any 1424, va crear unes normes
que es deien Ordinacions d’Àneu.
Aquestes normes parlaven sobre bruixeria
i com es castigaven els delictes relacionats.
Eren les primeres lleis d’aquest tipus a Europa.

Arnau Roger IV va morir l’any 1451
al poble de Pallerols.
Després, el seu fill Hug Roger III
va passar a ser el comte.

El testament diu que el comte
es va casar dues vegades.
També diu que volia que la seva primera esposa
i dos fills petits fossin enterrats
a la mateixa església que ell,
a l’església de Santa Maria de Ribera de Cardós.

Aquesta església és romànica
i està situada a la Vall de Cardós.

El romànic és un estil d’art i arquitectura
de l’edat mitjana.
Fins ara es pensava
que els comtes estaven enterrats
a Sort o València d’Àneu,
que eren els principals llocs de poder del comtat.

Ara sabem que el panteó familiar era a Cardós.
Això fa pensar que aquesta vall
era més important del que es creia.

Amb el descobriment del testament
també es pensa que la mare d’Hug Roger III
podria ser Elionor de Castella
en comptes de Joana de Cardona,
que és el que es pensava abans.

Tota aquesta informació està escrita
al llibre “L’extrema voluntat del comte
Arnau Roger IV de Pallars”.

El llibre ha estat escrit per Teresa Vinyoles.
El pròleg l’ha fet Cristina Simó,
que treballa a l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu.

El pròleg és un text al principi d’un llibre
que serveix per presentar-lo 
o explicar el tema del què tracta.
Cristina Simó també diu
que aquest descobriment
fa replantejar la història del Comtat de Pallars.       

 

Han trobat un linx ibèric
entre el Pallars Jussà i la Noguera

Dia 23 de maig de 2025
 

Fotografia del linx ibèric.  Foto: Agents Rurals


Els Agents Rurals, amb una càmera de fotoparany,
han trobat un linx ibèric en una zona del Prepirineu
de la província de Lleida.

Una càmera de fotoparany és una càmera
que fa fotos quan detecta moviment. 
Aquestes càmeres es fan servir 
per observar fauna salvatge.
El linx ibèric és un animal semblant a un gat
i està protegit per la Llei perquè n’hi ha molt pocs
a tot Espanya. 

La Generalitat ha sabut que aquest linx
ve de Sevilla, té3 anys i es diu “Secreto”.

Sembla que el sud del Pallars Jussà
és una zona que agrada a la fauna salvatge.
Fa uns mesos es va trobar un Llop a Castell de Mur.

 

L’Hospital del Pallars 
ofereix serveis de quimioteràpia

Dia 23 de maig de 2025
 

Imatge de la comitiva davant l'Hospital del Pallars de Tremp. Foto: M. Lluvich / ACN


L’Hospital Comarcal del Pallars,
ja pot fer tractaments de quimioteràpia.
La consellera de Salut, Olga Pané,
va anunciar-ho durant una visita a l’hospital.

La quimioteràpia és un tractament amb medicaments
per combatre el càncer.
Això vol dir que persones amb càncer
rebran part del seu tractament
a l’Hospital Comarcal del Pallars.

Aquest servei era molt esperat per la gent del Pallars.
Els alcaldes ja ho havien demanat l’any 2023.

Fins ara, les persones del territori amb càncer
havien de viatjar a Lleida per fer el tractament.
Això suposava més de 3 hores
entre anada, espera i tornada.

Els tractaments més complicats es continuen fent
a l’Hospital Arnau de Vilanova, a Lleida.

Per fer el tractament de quimioteràpia,
l’Hospital del Pallars ha fet obres.

Ara té dues sales especials per preparar els medicaments.
Són les anomenades sales blanques:
- Una per a medicaments no perillosos.
- L’altra per a medicaments perillosos com la quimioteràpia.
Cada sala té una cabina especial de seguretat.
Aquestes sales formen part del Servei de Farmàcia.

Eduard Sanjurjo, responsable mèdic de l’hospital,
diu que aquest canvi és un gran avenç.

Ara, les persones amb càncer
poden fer el tractament a prop de casa,
amb més comoditat i amb la seva família.

Això dona seguretat, rapidesa i qualitat.

 

Una nova empresa gestionarà 
l’helicòpter mèdic de Tremp

Dia 26 de maig de 2025
 

L'helicòpter medicalitzat estacionat a Tremp en una imatge d'arxiu. Foto: Jaume Magrí


A partir d’aquest estiu,
l’empresa SAF Helicoptères
s’encarregarà de l’helicòpter medicalitzat
del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM)
de Tremp.

Aquest helicòpter és molt important
per atendre emergències de salut a la comarca.

El servei s’ha adjudicat per 13,5 milions d’euros.
L’empresa gestionarà l’helicòpter durant 2 anys.

L’objectiu és garantir la seva presència
i evitar que torni a faltar,
com ha passat els últims mesos.

L’empresa que ha gestionat fins ara l’helicòpter
es diu Eliance.

Aquesta empresa seguirà portant
els helicòpters de Girona i Móra d’Ebre.

Fa uns mesos, Eliance va rebre moltes crítiques
perquè no va garantir el funcionament
dels 4 helicòpters que el SEM té a Catalunya.

Durant l’Abril moltes persones van criticar
que l’helicòpter no estigués disponible al Pallars.

Aquesta falta de servei
va generar preocupació i malestar.

El Consell d’Alcaldes del Pallars Jussà
va demanar que es resolgués ràpidament.

El diari Segre explica que el procés d’adjudicació 
s’ha fet de manera urgent.
Hi havia 3 empreses convidades,
i només 2 van presentar oferta.
SAF Helicoptères va ser l’escollida.

Una adjudicació és quan es dona de manera oficial
la gestió d’un servei a una empresa.
Quan el contracte estigui formalitzat,
SAF començarà a treballar a la base de Tremp
i a la base de Sabadell.

 

La piscina de l’acadèmia de Talarn
tornarà a obrir al setembre

Dia 28 de maig de 2025
 

El president i la vicepresidenta del Consell, amb els dirigents de l'AGBS. Foto: CCPJ


La piscina coberta de l’Acadèmia 
General Bàsica de Suboficials (AGBS) de Talarn,
ha estat tancada des del novembre.

El motiu del tancament 
van ser avaries als sistemes d’aigua i calefacció.

El Ministeri de Defensa ha fet una gran inversió
per arreglar i modernitzar la piscina.

A l’abril de 2024,
l’Acadèmia ja va revisar que la piscina funcionava bé.
Van comprovar que l’aigua estava neta 
i la temperatura era correcta.

Tot i això, es va decidir no obrir-la fins al setembre,
perquè a final de curs la majoria de persones usuàries
ja tenien altres opcions per fer activitat.

El Consell Comarcal del Pallars Jussà i el Consell Esportiu 
gestionen el servei des de l’any 2023.
Estan preparant noves activitats 
per començar al setembre.

Les activitats estaran obertes a escoles, associacions
i persones particulars.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació