Dijous, 23 de juliol de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 30 de setembre al 6 d'octubre en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Redacció Pallars | 7 d'octubre de 2022 a les 19:10


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 

El gall fer es troba en perill d’extinció


Dia 30 de setembre de 2022
 

Gall fer. Foto: Territori


El gall fer és una au que viu als boscos catalans.
També es coneix com a gall de bosc o salvatge. 
El gall fer es troba en perill d’extinció.
Això vol dir que està a punt de desaparèixer.

Els motius principals de la seva extinció són:
l’aparició d’altres animals com el cérvol i el cabirol, 
el canvi climàtic i l’acció humana.
La construcció d’edificis, de ponts i carreteres 
són exemples d’accions humanes. 

L’empresa d’electricitat Endesa ha firmat un acord 
amb l’entitat Paisatges Vius per ajudar 
a conservar l’espècie. 
Han senyalitzat 1.600 metres d’una línia d’electricitat 
per evitar que el gall fer hi xoqui.
Aquesta línia es troba al municipi de Rialp. 

S’han penjat uns objectes reflectants que giren 
i fan que el gall fer pugui veure la línia.  
Aquests objectes s’assemblen a uns clauers.
S’han penjat al llarg del cable d’electricitat
amb l’ajuda d’un dron.
 
Com que són molt vistosos, els galls no s’hi apropen 
i s’evita que es facin mal. 

Altres maneres d’ajudar a conservar el gall fer són: 
fer un seguiment de l’animal i sensibilitzar a la població 
per aprendre a respectar el gall i cuidar els boscos on viu. 

Durant aquest any, la Generalitat de Catalunya, 
el Parc Natural de l’Alt Pirineu i el Servei de Fauna i Flora 
preveuen més accions com:
 · Senyalitzar una línia elèctrica de la Val d’Aran
 · Senyalitzar 3 quilòmetres de tanques per bestiar
 · Limitar l’accés als boscos on viu el gall fer
 · Posar cartells informatius als camins 
   perquè les persones coneguin la importància
   de cuidar aquests boscos.

El diumenge 9 d’octubre a les 11 del matí 
s’organitza un taller gratuït per conèixer el gall fer. 
Es farà a les 11 del matí a la Casa del Parc d’Espot.

Pere Lluís Font guanya un premi 
del Ministeri de Cultura

 
Dia 4 d'octubre de 2022
 

Pere Lluís Font. Foto: Fragmenta Editorial


Pere Lluís Font és un pallarès 
que va néixer a Pujalt l’any 1934.
Pujalt és un poble del municipi de Sort, 
al Pallars Sobirà.

Ell és filòsof i teòleg, i va guanyar el premi 
de la Creu de Sant Jordi l’any 2003.
Els filòsofs volen donar resposta a preguntes 
relacionades amb la vida.
Els teòlegs estudien les religions. 

Aquest any, Pere Lluís Font ha guanyat un premi 
per la traducció de l’obra francesa de Blaise Pascal: 
Pensaments i opuscles. 
Blaise Pascal va ser un filòsof de l’època Moderna, 
que va viure fa gairebé 400 anys. 

El jurat considera que la traducció 
de Pere Lluís Font és excel·lent. 

També ha traduït altres obres de grans filòsofs. 
Per exemple, de René Descartes. 

Pere Lluís Font també ha estat professor 
de la Universitat Autònoma de Barcelona,
membre del Col·legi de Filòsofs i de la Real Acadèmia 
de Bones Lletres de Barcelona.

Quatre persones ferides a Tremp 
en un accident de cotxe


Dia 5 d'octubre de 2022
 

Ambulància del Servei d’Emergències Mèdiques. Foto: Víctor Arias


La tarda del dimecres 5 d’octubre de 2022
es va produir un accident entre dos cotxes
al centre de Tremp. 
En aquest accident hi van haver 4 persones ferides.    

Al lloc de l’accident s’hi van desplaçar 4 ambulàncies
per atendre als ferits. 
Les ambulàncies van traslladar les 4 persones 
a l’Hospital Comarcal del Pallars. 
Els Bombers de la Generalitat, els agents 
de Mossos d’Esquadra i la Policia Local 
també van anar al lloc de l’accident.

Troben un boletaire que s’havia perdut a Baro


Dia 6 d'octubre de 2022
 

Helicòpter desplaçat a la zona de Baro per buscar el boletaire. Foto: Josep M Montaner


El dimecres 5 d’octubre de 2022 els Bombers
van rescatar un boletaire de 66 anys. 
L’home s’havia perdut a prop del poble de Baro,
al Pallars Sobirà. 

En la recerca, van participar 6 vehicles dels Bombers, 
un grup de recerca canina i també un helicòpter 
del Grup de Recolzament d’Actuacions Especials 
dels Bombers (GRAE). 
A primera hora de la tarda, els Bombers que anaven 
dins de l’helicòpter van trobar a l’home. 

Els Bombers aconsellen que quan sortim a buscar bolets
tinguem en compte: 
 · La previsió del temps. 
 · Portar la roba de colors vius i el material adequat 
   per estar a la muntanya. 
 · Portar un telèfon o un sistema de localització (GPS).
 · Anar sempre acompanyats.
 · Tornar sempre abans que es faci fosc.

S’han iniciat les obres per millorar 
el carrer Major d’Esterri d’Àneu


Dia 6 d'octubre de 2022
 

Imatge de les obres del carrer Major d’Esterri d’Àneu. Foto: Ajuntament d'Esterri d'Àneu


L’Ajuntament d’Esterri d’Àneu ha iniciat
les obres de millora del carrer Major. 
Les obres es faran entre l’oficina de turisme 
i la zona peatonal. 
S’asfaltarà gran part del carrer i es posaran
voreres adaptades de 3 metres i mig d’ample. 
Aprofitaran les obres per posar zones amb jardins. 

Les obres costaran uns 668.000 euros. 
Una gran part d’aquests diners ho pagaran
amb el Pla Únic d’Obres i Serveis.
La resta de diners són de l’Ajuntament. 

Durant les obres, els cotxes només podran circular 
en un sentit. 
De manera puntual es faran talls en la circulació.
També estarà prohibit aparcar en aquest carrer.

AMB EL SUPORT DE:

    

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació